I v Česku se dají vydělat velké peníze

Nedávno jsem měl to štěstí strávit cestu Ostrava -> Praha ve společnosti známých osobností českého IT Davida Grudla a Jiřího Knesla. Během cesty z mé strany padla otázka, zdali kluci pracují pro české nebo zahraniční klienty.

Měl jsem totiž představu, že aby si člověk jednotlivec přišel na slušné peníze, MUSÍ pracovat pro zahraničí, protože český klient velké částky není ochoten zaplatit. Dostalo se mi ale překvapující odpovědi. Ani jeden pro zahraničí nepracuje (Slovensko neberu, jako zahraničí), a přesto musí mít oba velmi slušný plat, aspoň si to myslím. Následovala tedy logická otázka, jak docílit toho, aby člověk dostal velké peníze i v České republice? Odpověď je poměrně jednoduchá – především musí mít dobré jméno.

O dobrém jménu si popovídáme v dalším článku, pojďme se ještě vrátit k penězům.

Jiří Knesl v jedné své přednášce uvedl, že běžný programátor může použít zhruba následující schéma pro odhad ceny své práce:

  • moc toho ještě neumím – 100 Kč/h
  • umím dobře něco běžně používaného – 400 Kč/h
  • mám dobré jméno v oboru, jsem zárukou a mám mnoho referencí – 800 Kč/h
  • mám dobré jméno a zákazníky v zahraničí, umím něco ne tak běžného  – 1000+ Kč/h

Samozřejmě je nutné sledovat konkurenci a cenu přizpůsobit tržním podmínkám a situaci v konkrétním oboru. Toto schéma však může posloužit jako dobrý odrazový můstek těm, kteří tápou.

Po těchto informacích jsem byl nucen připustit, že i prací pro české klienty se dají vydělat slušné peníze a daleko vhodnější je nejprve budovat si dobré jméno a až pak vyhledávat zahraniční klienty.

Co si myslíte vy? Máte další tipy na zvýšení hodinové sazby? Soustředíte se více na budování jména v oboru nebo na hledání zahraničních klientů?

8 thoughts on “I v Česku se dají vydělat velké peníze

  1. Jméno je někdy důležitější než samotné znalosti nebo spíše to, jak se daná věc dokáže prodat a skutečně něco reálného řeší. Podle mně je vhodné kombinovat obojí neustále rozšiřovat svojí „unikátnost“ v hard skills, ale dostatečně investovat i do budování svého brandu. Nicméně brand bez relevantních kontaktů je celkem k ničemu, pak je jedno jestli je to CZ nebo zahraniční klient. Ono upřímně u čeho se může říct, že je ryze z ČR. :)

  2. Petr Kozlík: jméno je důležitější než znalosti jen při prvotním kontaktu. Pro dlouhodobější spolupráci zastávám názor, že znalosti by měly přesahovat jméno. Zákazník vidí, že dostává opravdu hodně, je překvapen a to pozitivně.

    Jinak díky za článek. Hodně se liší to, co považuješ za spoustu peněz. Myslím, že já ani David nevyděláváme víc, než jakýkoliv team leader v korporaci.
    Jiří Knesl recently posted..Koncept státu pro příštích 100 letMy Profile

Napsat komentář k Radim Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge